ZIENSWIJZE OMBOUW SITTERLAAN NAAR AUTO TE GAST (FIETSSTRAAT)
Zienswijze ombouw Sitterlaan naar auto te gast (fietsstraat)
Namens bewoners van de Sitterlaan, aanpalende zijstraten en wijkplatform Zonderwijk brengen wij deze gemeenschappelijke zienswijze in. Het kan zijn dat bewoners ook zelfstandig een zienswijze indienen. In dit document gebruiken we het woord “fietsstraat” om de ombouw van de Sitterlaan te duiden.
Als eerste spreken we onze waardering uit hoe de gemeente de burgerparticipatie met de bewoners en omwonenden heeft aangepakt. Een uitgebreide werkgroep waar in constructieve gesprekken naar een inrichting is gewerkt.
Ten tweede is bij deze zienswijze vooral het vizier “is het veilig voor fietsers (alle vormen) en voor minder valide en wandelaars”.
- Grote ingreep
Een terugkerende opmerking willen we toch even maken: is het niet een hele grote ingreep voor een beperkte verkeersdrukte kunnen niet alleen de kruispunten en afsluiting Saturnus worden aangepakt. - Fiets-, voetgangers- en mindervalide veiligheid
Woonstraten is de nieuwe visie op de wijkinrichting en de Sitterlaan is daar een soort van voorbeeld van. Het is wat de bewoners betreft dan ook een te beperkte benadering om alleen naar het (fietsers) wegdek te kijken. Voor ons is het trottoir een belangrijk deel van deze verandering en zo is ook gekeken naar kruisingen en opritten. Dit gaat dan over de breedte van het trottoir (doorgang / begroeiing, zie afbeelding in dit document), afzetting door paaltjes, oversteek naar het park (recht oversteken), en opritjes bij kruisingen voor rolstoelen, rollator enz. Heeft de gemeente dit ook primair op het vizier of zijn er andere belangen? - Overgang parkeerplaats - trottoir
Er komt een verhoging tussen wegdek en parkeerplaatsen. Er is geen scheiding tussen trottoir en parkeervak opgenomen anders dan visueel (grasbeton – stoeptegels) in het ontwerp. Hierdoor kan / zal met grotere kans de trottoirbreedte versmallen door slordig parkeren en daarmee de veiligheid en ruimte van wandelaars en mindervaliden hinderen. Kan de gemeente hier nog een verhoginkje/ drempeltje opnemen? - Oversteek trottoir – Sitterlaan park
Op verschillende plekken is er een voetgangers in/uitgang tot het park. Echter hier is niet overal een rechte / rechtstreekse oversteek en ook zonder verhoging. Niet op alle locatie vanuit het park zijn verkeersmaatregelen borden, haaientanden voorzien dat je op een fietsstraat komt. Wij zouden graag zien dat dit in de uitvoering wordt meegenomen. Zie locatie huisnummer 27-29 en 35-37. - Op het Sterrenlaan deel zijn een 7 tal parkeerplaatsen ingetekend om het kruispunt Sitterlaan – Sterrenlaan te ontlasten door de parkeerdrukte veroorzaakt door de Fysio therapeut op deze locatie.
Bewoners zijn tevreden met het voorstel van 7 parkeerplaatsen zoals opgenomen in het voorlopig ontwerp. Deze 7 (waarvan 5 reguliere parkeerplaatsen en twee mindervalide) is het minimum wat nodig is voor het oplossen van de parkeerdrukte. De bewoners hebben geen bezwaar tegen het verplaatsen / kappen van de twee jonge berken bomen(tegenover huisnummer 2 en 4). Graag willen we de bevestiging dat deze 7 parkeerplaatsen worden gerealiseerd.
- De Saturnus wordt afgesloten als doorgaande weg (doodlopende weg vanuit de Sitterlaan).
Het zou de veiligheid verhogen als de Saturnus “recht” wordt getrokken en de slinger eruit wordt gehaald. Het is twee richting fietsverkeer en met deze slingering een risicoverhogend omdat de fietsers de slinger niet zullen volgen. Ook als er geen alternatieve oplossing komt voor afvalverzameling is er een toename van onveiligheid door achteruitrijdende vuilniswagens en andere bedrijfswagens of voertuigen met aanhanger. - Ophalen huisvuil en papier
Er zijn nog steeds zorgen hoe in het ontwerp gegarandeerd kan worden dat huisvuil en papier kliko’s opgehaald kunnen worden op plaatsen zoals nu gebruikelijk. Wat is daarvoor de oplossing. - Kruisingen vanuit het park met de Sitterlaan
Wij zouden graag zien dat de uitgangen uit het park een verkeershinder hebben bij het oprijden en obversteken zodat niet zomaar de Sitterlaan kan worden opgereden. Zoals nu bij kruising Andromeda – Sitterlaan - Park
- De Sitterlaan – Saturnus – Planetenlaan is een aaneenschakeling van bochten en veel kruisend verkeer.
Deze bochten lijken op de tekening niet afwijkend van de huidige situatie. Wij zien graag dat deze maximaal minder scherp worden gemaakt door aanpassing van de hoeken. - De planetenlaan – Oortlaan is de kruising van de doorgaande weg vanuit – naar de Sitterlaan.
De wegdek overgang met een gebogen hoogte overgang maakt deze situatie onveilig en onhandig. Kan deze overgang ook worden aangepakt. - De keplerhof hof is de verbinding met de Sondervick – Planetenbaan.
Kan hier een verkeersmaatregel worden getroffen zodat geen sluipweg ontstaat als alternatief van de langere voorkeursroute over de Jupiter. Zeker omdat de kruising in de bocht Planetenlaan – Jupiter een hoogte verschil met bocht is. Kan deze niet gelijkvloers worden gemaakt voor de veiligheid en de Kepler te ontlasten. - Voor de herbestrating van de Sitterlaan is voor asfalt gekozen
Is het een alternatief om de huidige bestrating te behouden en alleen de kruisingen enz. aan te passen naar een veilige fietsstraat door verhogingen en verkeersborden en aanpassen van de parkeerplaatsen aan de noordzijde (even nummers). - Verkeerstekens / borden / signaal displays
Wij zouden graag zien dat er meer signalen zijn dat het om een fietsstraat gaat en 30 KM zone. Nu staat een enkelvoudig bord aan de ingangen van de wijk. Ook de snelheidsdisplay met smileys zijn een zichtbaar signaal dat het gaat om langzaam gewenst verkeersgedrag van zowel auto’s als scooters en elektrische fietsers. - Afsluiten park
De Sitterlaan is gekozen als alternatief voor een fietspad door het park. Op welke wijze wordt het park afgesloten (beter dan nu) zodat fietsdoorgang wordt voorkomen aan oost en westzijde (Sterrenlaan – Sondervick). - Gras beton bestrating
Hoe ziet het onderhoud van deze bestrating eruit? Zeker op plekken waar voertuigen lang staan of juist niet. - Uitrit voor garage Sitterlaan 24
Bij de tandarts is een dagelijkse parkeerdrukte die de bewoners op nr 24 hinderen omdat zij vrije toegang voor hun invalide voertuig nodig hebben. Regelmatig wordt er zodanig bij de tandarts geparkeerd waardoor bewoners geen vrije doorgang hebben van en naar hun oprit. Is er een maatregel te bedenken dat hun vrije doorgang niet meer wordt belemmerd. - Opritjes voor minder validen
Er zijn een tweetal problemen met de opritjes voor minder validen. Van de gemeente vernemen we graag op welke wijze zij voor beide situaties voor rolstoel en rollator gebruikers een veilige doorgang en oversteek gaan realiseren
A Door het maken van opritjes en het afzetten met paaltjes wordt de doorgang op het voetpad te smal voor rolstoel gebruikers. Zie bijgaande foto ter hoogte van De Sitterlaan 11.
B De molgoten zijn zodanig geconstrueerd dat een rolstoel gebruiker scheef komt te staan dat omvallen reëel is.
- Opritje tegenover huisnummer 11
Dit opritje is vanuit het verleden gemaakt en kan nu plaatsmaken voor het doortrekken van de parkeerplaatsen - Oprit Sitterlaan tegenover 27 Cyrus 1
Deze oprit naar garage is niet meegenomen op de tekening. Graag hier de tekening / uitvoering op aanpassen. - Opritten / inritten/ uitritten voor auto’s en voetgangers.
Tussen de erfgrens en wegdek zijn oversteken voor voetgangers (bungalows) en auto’s. Over de gehele Sitterlaan aan beide zijden zijn deze verschillend van breedte van opritbanden en hoeken en tegels. Wij zouden graag zien dat bij de gehele verbouwing de verbinding tussen het wegdek en erf gelijk getrokken wordt in breedte en gelijk aan beide kanten van de straat. Dit ter verhoging van de veiligheid bij het oprijden naar De Sitterlaan.